کمر درد

کمر درد یکی از شایعترین دلایلی است که افراد را وادار به مراجعه به پزشک نموده و باعث غیبت از کار می‌شود و یکی از دلایل اصلی از کار افتادگی و ناتوانی در دنیاست، اکثر مردم حداقل برای یک بار در مدت عمرشان دچار کمر درد می‌شوند.
خوشبختانه شما می‌توانید با بکار بردن راه کارهایی ساده و بیشتر حملات کمر درد را کنترل و پیشگیری نمایید وقتی اگر پیشگیری ممکن نبود با درمانهای ساده در منزل و با رعایت نکات ایمنی کمر در طی چند هفته از کمر درد رهایی یابید و توانایی عملکردی خود را بدست آورید نیاز به جراحی در درمان کمر درد بسیار نادر و کم است.
ستون فقرات شامل تعدادی مهره روی هم است که توسط عضلات و تاندونها و لیگامانها در کنار هم حفظ می‌شود. بین هر دو مهره یک دیسک قرار دارد که شبیه یک بالشتک جذب کننده ضربه است. اشکال در هر یک از این اجزا می‌تواند باعث کمر درد شود.
کمر درد برای بعضی از بیماران فقط یک علامت هشدار است و در تعدادی دیگر می‌تواند عامل ناتوانی باشد. بیشتر کمر درد‌ها حتی انواع بسیار شدید آن در طی چهار تا شش هفته بهتر می‌شوند و نیاز به جراحی کمر بسیار نادر است.
علل:
کشیدگی و اسپاسم عضلات
فیبرو میالژی
پارگی و بیرون زدگی دیسک
عفونت کلیه
چاقی
آرتروز
استئومیلیت یا عفونت استخوان
پوکی استخوان
بیماری پاژه
فرم بد قامت poor posture
رماتیسم مفصلی
حاملگی
ساکروایلیت
سیاتیک
اسکولیوز
شکستگی مهره
تنگی کانال
ضرب دیدگی و رگ برگ شدن

چه موقع باید برای کمر درد به پزشک مراجعه نمود؟
بیشتر کمر دردها در طی چند هفته خود بخود بهبود می‌یابند اگر درد و سختی زیادی دارید با یکی دو روز استراحت بهتر خواهید شد ولی استراحت زیاد نیز خود مضراتی دارد.
داروهای بدون نسخه OTC می‌تواند به تسکین درد کمک نماید. کمپرس آب سرد با گرم نیز به تسکین درد کمک می‌کند.
اگر بعد از یک هفته درمان خانگی کمر درد شما بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید. بخصوص در موارد زیر: درد شدید و ثابت کمر بخصوص در طی تب
دردی که به یک یا هر دو پا انتشار دارد بخصوص درد پا در پائین از مفصل زانو باعث ضعف و خواب رفتگی و سر شدن یک یا هر دو پا می‌شود.
با کاهش وزن همراه است
باعث تورم یا قرمزی کمر می‌شود.
در این موارد به سرعت به پزشک مراجعه کنید
کمر درد بعد از تصادف یا ضربه شدید کمر یا آسیب ورزشی شدید
مشکل در کنترل ادرار و مدفوع که بتازگی حادث شده باشد
همراه با تب باشد.
درمان:
اکثر کمر دردها خود بخود بهتر می‌شود. مسکن‌های ساده و استفاده از سرما و گرما مفید است استراحت زیاد توصیه میشود.
به فعالیت خود ادامه دهید ولی آن را در حد تحمل انجام دهید. حرکات آرام انجام دیهد مثل راه پیمایی ملایم. از فعالیت‌هایی که درد را زیاد می‌کند اجتناب کنید ولی نباید از ترس کمر درد از فعالیت اجتناب نمائید. اگر کمر درد با این روش‌ها پس از چند هفته بهتر نشد دکتر شما از داروهای قوی‌تری استفاده خواهد نمود.
داروها: دکتر شما می‌تواند این داروها را تجویز نماید:
استامینوفن ساده یا کدئین
داروهای NSALD مثل بروفن و ناپروکسن که باید با نظر پزشک تجویز شود
شل کننده‌های عضله: (که می‌تواند شما را کمی خواب آلوده نماید)
داروهای موضعی که انواع متعددی دارند.
مخدرها
داروهای ضد افسردگی در دوز که کمک کننده است مثل آمی تریپتیلن داروهای تزریقی مثل کورتیزون که یک داروی ضد التهابی است.
آموزش بیمار: که توسط پزشک و کادر درمانی انجام می‌شود و به ادامه فعالیت‌های سبک و دوری از ترس تکیه دارد.

فیزیوتراپی و ورزش:
فیزیوتراپی یکی از بهترین گزینه‌های درمان کمر درد و از ارکان درمان است و شامل درمانهای متنوعی مثل گرما و سرما – اولتراسوند – تحریک الکتریکی و… وقتی درد کمتر شد فیزیوتراپیست به شما ورزش آموزش می‌دهد که باعث بهتر شدن انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات کمر و شکم می‌شود استمرار انجام ورزش‌ها به جلوگیری از عود بیماری کمک می‌کند.
جراحی: تعداد کمی از بیماران نیاز به جراحی پیدا می‌کنند مواردی مثل درد غیر قابل مهار توام با انتشار به پاها یا مواردی که باعث ضعف و ناتوانی در پاها می‌شود از مواردی است که ممکن است جراحی نیاز شود.
تست‌‌ها و راه‌های تشخیص:
تشخیص علت کمر درد بیشتر بر مبنای شرح حال بیمار و معاینه توسط پزشک است در بعضی از موارد پزشک برای تشخیص بهتر از راه کارهای زیر استفاده می‌کند:
عکس رادیولوژی: که وضعیت قرارگیری مهره‌ها و استخوانهاست را نشان می‌دهد ولی قادر به نشان دادن طناب نخاعی و عصب‌ها و لیگامانها و عروق نیست.
MRI و سی‌تی اسکن: برای مشاهده دیسک‌ها و مفاصل عضلات و لیگامانها و اعصاب و عروق مناسب است.
تست‌های خونی: برای تشخیص عفونت‌ها یا مواردی که می‌تواند باعث کمر درد شود کمک می‌کند.
اسکن استخوان: برای تشخیص عفونت و تومورها بکار می‌رود.
الکترودیاگنوز EMG: با بررسی جریان الکتریکی در عصب‌ها و عضلات که می‌تواند فشار روی اعصاب را در مواردی مثل دیسکوپاتی کمر و تنگی کانال آشکار نماید.
درمانهای مکمل:
تعدادی از درمانهای مکمل می‌تواند در درمان کمر درد استفاده شود که باید توسط پزشک تجویز شود.
مانی پولاسیون و کایرویراکتیک که با حرکات دستی باعث بهتر شدن عملکرد مهره‌ها شده و به تسکین درد کمک می‌کند.
طب سوزنی: که با استفاده از قراردادن سوزن در مسیر راه‌های انرژی بدن به بهبودی سریعتر فرد کمک می‌کنند.
ماساژ: از روشهای قدیمی و شناخته شده درمان کمر درد است.
ورزش‌های خاص مثل یوگا و پیلاتس: که با ایجاد کشش و بدست آوردن انعطاف‌پذیری و قدرت و ثبات ستون فقرات به تسکین درد کمک می‌کند.
پیشگیری:
شما می‌توانید از وقوع کمر درد پیشگیری نمائید یا از دفعات عود آن بکاهید به شرطی که با بهبود آمادگی فیزیکی فقرات خود و حفظ درست مکانیک بدن حین فعالیت‌های روزانه از آسیب رسیدن به کمر جلوگیری کنید. راه کار پیشگیری عبارت است از:
ورزش: ورزش و نرمش با فشار کم آتروبیک که باعث ضرب دیدگی کمر نمی‌شود به قوی شدن و فعالیت بهتر عضلات کمر کمک می‌کند راه رفتن و شنا مثال‌های خوبی است.
تقویت قدرت و انعطاف ستون فقرات: تقویت عضلات شکم و کمر می‌تواند به کارکرد بهتر کمر منجر شده این عضلات مثل یک کرست طبیعی عمل کرده مهره‌ها را در بر می‌گیرند انعطاف‌پذیری عضلات ران و لگن به حفظ مکانیک درست مهره‌ها کمک می‌کند دکتر یا تراپیست شما در این مورد می‌تواند مشاور خوبی باشد.
حفظ وزن طبیعی: افزایش وزن به فشار روی مهره‌های که می‌انجامد و مانع کمر درد می‌شود.
ایستادن هوشمندانه: اگر قرار است مدت طولانی بایستید. یکی از پاها را روی یک پله کوتاه قرار دهید و به تناوب جای پاها را عوض کنید تا فشار طولانی مدت به یک قسمت فقرات وارد نشود.
نشستن هوشمندانه: صندلی با یک پشتی خوب انتخاب کنید. در پشت کمر خود یک بالشتک یا حوله بگذارید تا فوس طبیعی کمر حفظ شود. مدت طولانی در یک وضعیت ننشینید.
هوشمندانه بار بردارید. از برداشتن اجسام سنگین خود داری کنید و از پاهای خود بیشتر کمک بگیرید و از زانو خم شوید. بار را نزدیک به بدن خود بیگرید برای حمل بارهای سنگین کمک بگیرید.